ICO

НачалоICO

Над 2 милиарда щатски долара – толкова са успели да привлекат за първите два месеца на 2018 година ICO проектите. Цифрата е впечатляваща, като се има предвид, че за цялата 2017 година, с помощта на първичното предлагане на токени са били събрани $6 милиарда, а през 2016 и изобщо около 200 милиона евро. И това, въпреки факта, че регулирането стана по-строго, а отделните държави въвеждат забрани за събирането на пари по този начин. Сега обаче ще опишем какво е ICO с прости думи, кой го провежда и с каква цел.

ICO и краудсейл – какво е това

ICO означава следното– Initial Coin Offering, а се превежда като първично предлагане на монети или първично поместване на токени. Често вместо съкращението ICO се използват думите “краудсейл” (crowdsale) и токенсейл.

Същността на идеята е проста – за развитие на един или друг проект са нужни пари. Кредитът от банката – не е най-добрият вариант. Да се намери сериозен инвеститор, който ще инвестира голяма сума, също не винаги е възможно. Ето тук идва и хитрият начин – пускане на собствени дигитални монети и продаването им на всички желаещи.

А за тези, които желаят да са собственици на токени, впоследствие им се обещават всякакви бонуси и привилегии при използване на крайния продукт на компанията.

Второто нещо, което привлича потенциалните инвеститори – това, че проектът след пускането си ще изстреля цената на токените нагоре, а след това те могат изгодно да бъдат продадени и да се печели от тях добре.

ICO – това по същество е предварителна емисия от токени в криптовалутите, която се извършва не чрез майнинг или форжинг. С други думи, определен брой монети се пускат наведнъж, а усилията на майнерите не се използват.

Къде се извършва процеса?

ICO се провежда в блокчейн, който работи със смарт-договори и Ви позволява да разработвате свои собствени токени. Понастоящем, най-често се използва блокчейн Ethereum. Въпреки това, вече активно започнаха да се появяват и конкуренти, между които са:

  • EOS;
  • Waves;
  • Cardano;
  • NEO и други.

Отделните проекти разработват свои собствени платформи, където продават монети.

ICO все още може да се причисли към разнообразието от краудфандинга – финансиране на проекти чрез колективни усилия само в децентрализирана среда. Токените се продават за Етер или Биткойн. След това, организаторите на ICO теглят средствата, получени от кампанията и се разпореждат с тях по свое усмотрение.

ICO vs IPO

ICO често се сравнява с IPO – публично предлагане на акции (Initial Public Offering), когато една компания излезе на борсата и от частна стане публична. Въпреки, че се наблюдава сходство, разликата между IPO и ICO е кардинална.

На първо място, на IPO излизат големите и вече установени компании, а техните акции са достъпни за първично публично предлагане и само инвеститори с голям капитал могат да ги купуват. Както вече споменахме, ICO е достъпен за всички. И както по отношение на организациите, така и по отношение на закупуването на монети.

На второ, чрез участие в първичното публично предлагане, инвеститорите придобиват дял в дружеството, макар и понякога доста малко, и по този начин стават негови съсобственици. В ICO това не се вижда. Токените нямат право да участват в процеса на вземане на решения.

IPO – също е много по-бюрократичен. Тук държавите ясно регулират всяка стъпка и за да получат възможност да встъпят в IPO, компаниите трябва да отговарят на строги изисквания.

Подготовката за IPO може да отнеме много време, като най-често това е поне една година. С ICO, всичко е много по-лесно – поне във всеки случай.

Кой провежда ICO криптовалути?

ICO се организира както от начинаещите стартъпи, които дори не притежават собствен продукт, така и от добре известните компании, които по този начин са решили да наберат допълнителни средства.

Разбира се, не е задължително проектите да са от технологичната индустрия. Заинтересуваните първоначално от токените бяха офлайн компаниите, които на пръв поглед са далеч от тази тема. Ярък пример – ферма “Колионово”, която проведе ICO през април 2017 г., и събра около 500 хиляди долара.

С други думи, всяка пекарна може да проведе ICO и да събере средства, например за стартирането на производството на кексове със стафиди по уникална рецепта на прабабата на собственика. И обещание след това, че всеки десети чийзкейк ще се раздава безплатно на собствениците на монетите.

Ако ICO проектите се окажат успешни, техните токени се добавят в листингите на криптовалутните борси, като например Binance, Bittrex, Upbit, и те могат да се търгуват наравно с останалите монети. Въпреки, че добавянето на борсата не гарантира, че курса на токените ще излети, а проекта и в бъдеще ще бъде успешен.

Как работи ico

Всичко започва с идея – тя е красиво оформена и анонсирана в социалните мрежи, на специализираните платформи. Ако идеята предизвиква интереса на общността, започва непосредствена подготвителната работа – създава се онлайн ресурс с пълна информация за проекта, обявява се срок за провеждане на краудсейла и се обявява размера на първоначалната емисия от монети.

По-нататък проектът активно се рекламира и накрая настъпва етапа на продажбите на токени. Тъй като голяма част от проектите използват платформата Етер, на купувачите предварително им е необходимо да получат желаната сума в ETH. Монетите на вложителите се предават с помощта на смарт-договор. Те могат да се съхраняват в криптовалутни портфейли, които поддържат стандарта ERC20. Например, MyEtherWallet.

Няколко думи за ключовите определения

Както във всяка област на нашия живот, така и тук също се срещат специфични термини, които могат да доведат до объркване на неопитните начинаещи криптообщества. Нека разгледаме главните от тях.

Hard cap ICO – какво е това

Повечето ICO обявяват горната граница на средствата, които се планират да бъдат събрани – това е така нареченото хард-кап. Ако това ниво е достигнато по-рано от обявеното време, организаторите прекратяват ICO.

Има още и soft cap ico – това е вече по-нисък праг на събиране. В такъв случай, ако е изтекло времето, а парите не са събрани, ICO се отменя, а екипът на проекта или връща парите на вложителите, или пристъпва към разработка с надеждата, че събраните пари ще са достатъчни.

White paper ICO – какво е това

White paper или Бялата книга – основният документ на всеки краудсейл. Представлява подробно описание на технологията на проекта и всички нюанси на работата му.

Има още и пътна карта на ICO или Road map, в която са дадени етапите на разработването и реализацията на идеите, заедно с посочени примерни срокове.

Какво е Pre-ICO и Pre-Sale

Това е така наречената предварителна предпродажна монета, което се провежда в закрит режим. На този етап, стойността на монетите е възможно най-ниската, но и инвестиционните рискове са изключително високи. Процедурата не е задължителна, но въпреки това много проекти предпочитат да започнат с пресейла.

Bounty-програма

Предполага се, че потребителите на интернет ще Ви помагат да развивате и популяризирате проекта – споменават го в социалните мрежи, блоговете, участват активно в дискусиите, адаптират  сайта на родния си език и така нататък, като за това получават възнаграждение в токени.

Малко история

Първото ICO се проведе през 2013 година. Това е проектът Mastercoin, днес известен под името Omni, който е привлякъл с помощта на краудсейл около 5 милиона долара. По нататък към технологиите започнаха да поглеждат и други стартъпи.

През 2016 година, според ресурса CoinsSchedule, краудсейл са провели 46 проекта – в резултат те са събрали над 200 милиона долара. 16 милиона са дошли от руската платформа Waves. А феноменалните по това време 168 милиона от проекта The DAO.

Преломът настъпва през 2017 година. Тук на ICO излязоха 800 проекта и взети заедно, те събират 6 милиарда долара. Въпреки това, какво е интересното – според проучване на британската консултантска компания EY, ако през първата половина на годината ICO са успешни, т.е. тези, които са събрали очакваната сума са били от порядъка на повече от 93%, то през втората половина техния брой значително е намалял (през ноември броят им е бил само 23%).

Това показва, че инвеститорите са се поучили от горчивия опит и са станали по-предпазливи и мнителни при избора на проекти.

Най-успешните ICO – топ-5 проектите

  • HDAC – събира 258 млн. евро. Проектът е тясно свързан с такъв гигант, като Hyundai. Прицелва се към Интернет на нещата, като по този начин става конкуренция на известната платформа IOTA.
  • Filecoin – привлече 257 милиона долара. Участниците в този проект отделят част от твърдия си диск за съхранение на данните и за това са възнаграждавани с токени от системата.
  • Tezos – 232 милиона долара. Потенциален конкурент на Етериум, представлява платформа, върху която се изпълняват умни договори.
  • EOS – 185 милиона долара. Още един проект, който оперира със смарт-договори.
  • Sirin Labs – 157 милиона долара. Компанията разработва джаджи, които използват блокчейн технологията, както и операционната система SIRIN LABS Shield OS с вграден криптопортфейл.

През 2018 г. най-голям вероятно ще се окаже ICO Telegram – само на етапа пресейл е събрана сумата от 850 милиона долара. Като цяло организаторите планират да привлекат не по-малко от 5 милиарда долара.

ICO – колко от тях

В популярния ресурс icobench.com според данните от март 2018 година, са отчетени повече от 2400 проекта от 180 страни. Най-голям брой, който е 1185 проекта, представляват така наречените платформени ICO. По-нататък са криптовалутите, бизнес услугите, проектите, отнасящи се до сферата на инвестициите, софтуера, интернета, развлеченията.

Основните предимства на ICO

Своите плюсове имат както организаторите на краудсейла, така и инвеститорите.

Компания, стартъп:

  • получава възможност да събира нужните средства, дори да е все още в етап на идея;
  • достъпност на организациите до процеса.

Инвеститори:

  • имат възможност за евтино закупуване на монети, които в бъдеще могат да донесат добър доход;
  • получават привилегии при използването на услугите на проекта;
  • могат да се инвестират съвсем малки суми.

Основните рискове от ICO

ICO – лакома сфера за измами, защото тази област всъщност все още не се контролира от властите на различните страни. И все пак – достатъчно ефективно се описва проекта и е голяма вероятността, вашите токени да се раздават като топъл хляб. Затова не е чудно, че ICO измамата – това е честа тема на специализираните медии.

Примери, когато учредителите, събират цялата сума или само част от обявените средства, изчезват с парите – предостатъчно. А инвеститорите в този случай не са застраховани от загуби на вложените средства – закони, регулиращи тази сфера няма и всичко се основава най-често единствено на доверието.

През 2017 г. от 900 проекта, заявили желание да проведат ICO, повече от 270 са били признати за фалшиви, тъй като организаторите са изчезнали с парите на вложителите. В резултат на това, този способ за набиране на средства, често е назоваван, като високорисков инструмент.

Към другите фактори на риска може да се причислят и:

  • Грешките в смарт-договора, които могат да доведат до непредвидими последици, например до замразяване на средствата или даване на възможност на злонамерени хакери почти законно да присвоят парите. Пример — скандалният децентрализиран фонд The DAO, чрез бъг позволи на хакер безпрепятствено да вземе от проекта 60 милиона долара;
  • Хакерски атаки – хакването на сайта и подмяната на портфейла, създаване на фалшиви сайтове, които са идентични с оригинала и други варианти. Пример – стартъпа CoinDash, сайт който бе хакнат и вместо настоящия портфейл за събиране на средствата, нападателите задали своя. Така докато организаторите разбрали какво се случва, хакерите успели да натрупат в портфейла си около 7 милиона долара;
  • Случва се и това, че идеята на думи изглежда красива, а след изпълнението, всичко се оказва не толкова привлекателно, както е планирано. В резултат на това, цената на токените пада, а инвеститорите са на загуба.

Регулиране на ICO

Тъй като това направление е само от няколко години, тук меко казано цари “дивия запад”. Някои страни от греха дори побързаха да забранят провеждането на ICO, като например Китай, които наложиха официална забрана през есента на 2017 година. Беше наредено още на компанията да върне събраните по-рано средствата на своите вложители. ICO е забранен и в Южна Корея – в бъдеще властите планират все пак да го разрешат, но чрез законово поле.

Сериозно днес се обмисля въпросът за регулиране на ICO и SEC – Комисията по ценните книжа и борсите на САЩ. Официално е разрешено извършването на краудсейл в Беларус, но само на жителите на Парк за високи технологии.

Основателно се насочиха към въпроса и такива гиганти на интернет индустрията, като Facebook, Google, Twitter. Така например, Facebook забрани рекламата на ICO още в началото на 2018 година. Тази забрана се отнася и за социалната мрежа Instagram. Вече от лятото и Google започна да забранява всички реклами, свързани с криптовалутите и ICO. В края на март, към забраната се присъедини и мобилният месинджър Snapchat, както и Twitter.

Обобщение на резултата

ICO – удобен и ефективен начин за набиране на средства за реализиране на вашата идея, без да харчите за това лични или кредитни средства. В същото време, много екипи надценяват собствените си сили и в крайна сметка проекта се оказва катастрофа, а има и такива случаи в, които първоначално стартира ICO единствено с цел печелене на пари от наивни инвеститори.

Ето защо, въпреки, че инвеститорите са привлечени от успехите на ICO, които донесоха на участниците си много печалби с увеличение от по 100 и 1000 пъти, все пак изборът на проекти трябва да става с повишено внимание.

Освен това, за щастие на вложителите и може би за голямо разочарование на отделните организатори на ICO, времето за нерегулираност и слободия, изглежда е към своя край. Властите на различните страни все повече се стремят към контрола на процеса за провеждане на краудсйел.

В следващите статии ще поговорим за това, как да избирате ICO, как да провеждате токенсейл за своя проект и какво е баунти програма.